Calcule estimative și concluzii despre Aeroportul Internațional din Chișinău

8_news_20-09-2016
Știam din presă că contractul prin care a fost concesionat Aeroportul Internațional Chișinău presupune investiții de circa 250 milioane de euro, timp de 45 de ani. Săptămâna trecută am fost cu mai mulți bloggeri la o întâlnire cu directorul companiei Avia Invest Petru Jardan și am auzit că suma s-ar ridica deja la 400 milioane de euro. Tot la acest offline am aflat și alte cifre care mi-au permis să fac niște calcule estimative, intuite și asumate și să-mi fac anumite concluzii.

Potrivit informației publicate pe site-ul aviainvest.md, taxele aeroportuare care se percep per pasager sunt de circa 18 euro. Astfel, în anul 2010 – an de dinainte de concesionare – în condițiile unui flux de pasageri de 1,2 milioane, reiese că s-au colectat venituri din taxe aeroportuare în valoare totală de circa 22 milioane euro/an. Profitul declarat pentru 2010 a fost de 54,8 milioane lei – la cursul mediu 16.3995 lei/euro din 2010 înseamnă 3,4 milioane euro.

Din informațiile oferite de către directorul Jardan, în 2015 a fost un flux de circa 2 milioane de persoane. Deci asta înseamnă  36 milioane de euro/an. Totuși, profitul declarat de compania Avia Invest pentru 2015 a fost de doar 20,4 milioane lei (sau mai puțin de 1 mil. de euro, dacă luăm în calcul cursul mediu din 2015 – 20.898 lei/euro).

 

Acest profit modest, în ciuda veniturilor generoase din taxele aeroportuare, s-ar explica prin faptul că investițiile în Aeroport au ca bază financiară inclusiv taxele aeroportuare (printre care este și taxa de modernizare). Veniturile în creștere au fost obținute de pe urma fluxului de pasageri în creștere iar după mine asta s-a întâmplat în urma investițiilor realizate în Aeroport. La acest capitol, ne-a „avantajat” și situația geo-politică din Ucraina care a determinat pasagerii să evite aeroportul din Kiev și să se reorienteze inclusiv către Moldova. „O amenințare pentru viitor este aeroportul din Iași – oraș aproape de Republica Moldova și care se află în dezvoltare continuă, potrivit lui  Petru Jardan.

3_news_20-09-2016

Deci se fac cheltuieli pe măsura creșterii veniturilor, iar un profit modest nu aduce mare lucru statului din taxe și impozite. Dar să vedem partea plină a paharului, care indirect ajunge tot în buget:

  1. se creează noi locuri noi de muncă – compania Avia Invest și-a propus să tripleze numărul angajaților calificați până în anul 2060 – de la circa 700 până la 800 până în 2025 și la 1900 de persoane în 2060. Și salariile nu sunt deloc mici. Petru Jardan a declarat că în medie salariul brut este 13 mii lei.
  2. flux de pasageri în creștere – potențiali clienți în Moldova și consumatori de produsele autohtone. Până și pasagerii de tranzit sunt o sursă de venit pentru Aeroport, unde au apărut multe restaurante, cofetării, locuri de joacă pentru copii și magazine duty free destinate pentru a genera vânzări pe teritoriul aeroportului. Când se va atinge fluxul de 2,6 milioane, va fi necesar construirea unui nou terminal.
  3. o carte de vizită pentru Moldova care transmite ideea de estetic, etic și confortabil – cei care ajung în zona de tranzit au posibilitatea să se odihnească în confort. Mașinile se pot parca într-un loc special amenajat pentru asta, ce funcționează după principii moderne – de plată și de siguranță.
  4. aeroportul se află în vizorul tehnologiilor moderne – o pistă reconstruită cu folosirea unor mecansime moderne și unice în Moldova, sistemul de iluminare al pistelor a fost modernizat în totalitate astfel încât se poate gestiona de la calculator, noi metode de scanare a bagajelor și pasagerilor care, printre altele, reduc la maxim atingerea corporală.

06_news_17-05-2015

Pentru a traduce ce am scris mai sus, investițiile în Aeroportul Internațional Chișinău ar fi fost realizabile și dacă acesta rămânea în gestiunea statului, dar ar fi luat mult mai mult timp. Era nevoie și de câteva elemente-cheie – administrare eficientă, investiții cu un simț al inovației și momentul oportun pentru investire – pentru a nu fi cu investiția „în urma trenului” or, a avionului 🙂 Aici cred că ideea cu concesionarea a fost una reușită. Cel puțin ceea ce se vede este plăcut ochiului, constat mari schimbări de la o călătorie la alta și chiar este un loc frumos de bun venit pentru străinii veniți la noi în țară.
https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdaniela.dermengi%2Fposts%2F10155218431078066&width=500

Ce urmează la Aeroport…

Darea în exploatare a pistei modernizate pe 13 octombrie 2016. Aceasta avea anterior 45 m, acum va avea 60 m, reconstrucția acesteia ar putea ajunge la 50 milioane euro și va avea o duată de exploatare de 30 de ani.

Lărgirea parcării de aeronave, inclusiv pentru cele de mare tonaj și pentru aeronave de marfă.

Fluidizarea holului Aeroportului. Va exista și un colț special amenajat pentru prestatorii de servicii taxi, de asigurări, hoteliere. Aș sugera și o farmacie să apară la Aeroport!

7_news_20-09-2016

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s